rubisun

مجله ی برترین ها

rubisun

مجله ی برترین ها

  • ۰
  • ۰

شاید پروتز صورت و گونه در صدر لیست پرطرفدارترین جراحی های پلاستیک نباشند، اما دانستن مزایای آنان نیز خالی از لطف نیست، بخصوص برای افرادی که علاقه مند به  افزایش حجم و برجستگی برخی از ساختار صورت خود یا در کل زیباتر شدن صورتشان هستند. در ادامه به ماهیت این گونه جراحی ها، نقاط قوت و ضعف آن می پردازیم.

انواع پروتز صورت

انواع پروتز صورت

شاید در ابتدا به نظر برسد که پروتز صورت یک جراحی اضافی یا غیر لازم به حساب می آید، اما این جراحی در واقع گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال بازسازی یا قرینه سازی اجزای صورت در اثر تصادف یا عوامل دیگر هستند. حال بیاییم نگاهی به پرکاربردترین جراحی های پروتز صورت بیاندازیم:

پروتز گونه: از برجسته سازی که بگذریم، پروتز گونه در واقع می تواند آن حجمی از گونه را که دراثر پیری از بین رفته است، جبران نماید.

پروتز چانه: افزایش اندازه و همچنین برجستگی چانه، ایجاد تعادل در قسمت چانه و یا دیگر ساختارهای برجسته صورت مانند بینی بزرگ و یا پیشانی بلند.

پروتز فک تحتانی: افزایش پهنای تحتانی صورت و ایجاد یک فک تحتانی مستحکم‌ تر.

پروتز لب: داشتن لب های متقارن و حجیم بخصوص برای بانوان همواره یکی از معیارهای زیبایی، جذابیت و اعتماد به نفس است. برخلاف باور عموم این جراحی برای لب های بسیار باریک نمی باشد چرا که بافت کافی برای قرارگیری پروتز ندارند.

پروتز گونه

چرا یک قسمت جدا برای پروتز گونه اختصاص داده ایم؟ پروتز گونه یکی از انواع جراحی های زیبایی صورت است که بسیار دست کم گرفته شده است. پروتز های به کار گرفته شده در این روش از بافت سخت ساخته شده اند و ازبافت استخوان کمی نرم تر است.

در صورتی که فرد صرفا بخواهد گونه های خود را برجسته کند، از پروتزی که فقط این قسمت را پوشش می دهد استفاده میشود. اما اگر آن فرد با توجه به شرایط خاص خود که نیازمند پر کردن استخوان کف چشم و گودی پلک پایین خود باشد، شکل و اندازه پروتز گونه متغیر است. در ادامه به معرفی انواع پروتز گونه می پردازیم:

  • پروتز گونه: در استخوان گونه به منظور افزایش حجم گونه قرار داده می شود.
  • پروتز زیرگونه ای: این نوع پروتز سبب ایجاد گونه های پرتر می شود و افتادگی گونه را نیز درمان می کند.
  • پروتز ترکیبی: این مدل پروتز سبب بهبود حالت گونه و استخوان گونه میشود.

پرکاربردترین مواد پروتز صورت

یکی از بزرگترین دغدغه های افراد مختلف قبل از انجام پروتز صورت و یا گونه، مطلع نبودن از مواد تشکیل دهنده آن است. بنابراین دراین قسمت قصد داریم به ماهیت شیمیایی پرکاربردترین پروتزهای صورت بپردازیم:

SILASTIC : اشکال مختلفی از این پروتز از جمله پلیمر دی متیل سیلوکسان در حالت جامد، مایع و ژل در پروتز گونه مورد استفاده قرار میگیرد که هیچ اثری از حساسیت و مسمویت به جا نمی گذارد. بدن این ماده را به راحتی قبول میکند و کپسولی به دور آن ایجاد می کند بدون آن که ناحیه مورد نظر را تخریب کند.

Eptff یا گورتکس: این پروتزها فوم متراکم هستند و منافذی در آن ها وجود دارد که در این پروتزها نسبت به سیلاستیک کپسول با شدت کمتری ایجاد می شود. ایجاد واکنش التهابی حداقل است، چرا که قابلیت انعطافی کمتری دارند. احتمال وقوع عفونت بدون علت مشخص نیز وجود دارد.

MEDPORE: بافت سفت استخوانی داشته و شکل دادن آن مشکل است. این پروتزها جا به جا نمی شوند اما خارج سازی آن ها نیز دشوار است.

معایب پروتز صورت

همانگونه که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، پروتز صورت صرفا یک جراحی زیبایی نیست. درکنار تمامی محاسنی که این عمل زیبایی دارد، همچون دیگر جراحی ها بدون عوارض نیست:

  • بروز احتمالی عفونت که با رعایت بهداشت دهان و آنتی بیوتیک قابل پیشگیری است.
  • در مواردی نادر شاهد آسیب دیدگی اعصاب حسی ناحیه لب بالا و پایین خواهیم بود ولی از نظر حرکتی مشکلی به وجود نخواهد آمد.
  • ممکن است در برخی بیماران زخم دیرتر ترمیم پیدا کند که باعث به وجود آمدن گوشت اضافه می گردد.
  • امکان نیاز به جراحی مجدد درصورت عدم تقارن.

معایب پروتز صورت

جمع بندی

در صورتی که قصد جراحی پروتز صورت یا پروتز گونه دارید، حتما پیش از آن با پزشک مربوطه و کسانی که این قبیل جراحی ها را را انجام داده اند، مشورت نمایید. یادتان باشد صورت شما هویت شماست و بیشتر افرادی که عمل جراحی بخصوص عمل پروتز گونه یا صورت انجام داده اند، نه بدلیل نواقص ظاهری بلکه کمبود اعتماد به نفس بوده است.

  • ۰۰/۰۷/۲۶
  • rubi sun

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی