rubisun

مجله ی برترین ها

rubisun

مجله ی برترین ها

  • ۰
  • ۰

آیا تا کنون به اصطلاح درخواست وکیل معاضدتی یا تسخیری برخورده‌اید؟ شاید با این واژه‌ها پیش از این برخورد کرده باشد. اما آیا می‌دانید تفاوت درخواست وکیل معاضدتی در چیست؟ پس این یادداشت برای شماست.

بنا به قانون اساسی کشور تمامی شهروندان هنگام حضور در دادگاه، حق انتخاب و معرفی وکیل دارند. البته در برخی از دادگاه‌ها نیز درخواست وکیل و معرفی او به دادگاه اجباری است. مثلا دادگاه های جرایم کیفری حاد و یا دادگاه‌های مدنی در مورد پرونده‌‌هایی با ارزش بالا از این دسته‌اند.

البته در برخی از دعاوی شاهد آن هستیم که خواهان و یا متهم پرونده به دلیل عسر، امکان پرداخت هزینه‌های وکیل را ندارد. از آنجایی که هدف دستگاه قضا، گسترانیدن بساط عدالت در سراسر جامعه است؛ واضح است که چنین شرایطی قابل قبول نیست.

 به همین دلیل، برای شهروندان امکانی تحت عنوان درخواست وکیل معاضدتی در نظر گرفته شده است. وکیل معاضدتی شخصی است که به وکالت از موکل خود در دعاوی حاضر شده و از حقوق وی دفاع می‌کند.

درخواست وکیل معاضدتی درتهران

در این بافتار، وکیل معاضدتی وکیلی است که از سوی کانون وکلا برای وکالت خواهان پرونده‌های مدنی، و وکیل تسخیری وکیل تعیین شده از سو دادگاه برای متهمان پرونده‌های کیفری است.

درخواست وکیل معاضدتی از کانون وکلا

حال می‌توانید منظور از درخواست وکیل معاضدتی را متوجه شوید. البته درخواست وکیل معاضدتی شروطی را نیز دارا می‌باشد. از جمله باید به نکات زیر اشاره کرد.

نخستین شرط واضحا ناظر بر عسر و عدم توان پرداخت وجه مالی از سوی خواهان پرونده است. البته وکالت معاضدتی لزوما به معنای رایگان بودن نیست. بلکه بیشتر به یک تخفیف عمده در پرداخت هزینه‌های دادرسی می‌ماند.

دومین شرط نیز ،همان طور که چندین بار به طور ضمنی از آن یاد شد، خواهان بودن موکل در پرونده‌ای حقوقی است. بنابراین فرد موسوم به خوانده که طرف مدعی علیه دعوی است، امکان درخواست وکیل معاضدتی را دارا نیست. البته ممکن است برخی وکلا شخصا نسبت به قبول وکالت معاضدتی درباره خوانده‌ در این دعاوی بنمایند.

آخرین شرط هم ذی‌نفع بودن مستقیم متقاضی برای درخواست وکیل است.

درخواست وکیل تسخیری از دادگاه

در طرف مقابل وکیل معاضدتی، وکیل تسخیری قرار می‌گیرد. بر خلاف وکیل معاضدتی، وکیل تسخیری برای دعاوی و پرونده‌های کیفری است. البته برای درخواست وکیل تسخیری باید از سوی متهم تقاضا صورت گیرد.

نحوه درخواست وکیل معاضدتی

با این وجود در صورتی که پرونده الزام به معرفی وکیل داشته باشد، چه متهم بخواهد و چه نه، دادگاه برای او وکیل تسخیری انتخاب خواهد کرد.

تفاوت درخواست وکیل معاضدتی و تسخیری

امیدواریم با مطالعه‌ی مطالب بالا تا حد خوبی توانسته باشید نسبت به معنای وکلای معاضدتی و تسخیری و تفاوت میان آنان پی ببرید. مهمترین تفاوتهای میان این دو شامل نوع پرونده‌ها، وابستگی وکیل و نیز، ماهیت کلی کار ایشان است.

البته در برخی از مؤسسات حقوقی امکانی برای درخواست وکیل معاضدتی در نظر گرفته نشده است. در این صورت می‌توانید برای درخواست وکیل تضمینی اقدام بفرمائید. اما این که وکیل تضمینی کیست را باید در یادداشتی دیگر بیان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شهرداد مراجعه کنید.

 

  • ۰۰/۰۴/۱۳
  • rubi sun

درخواست وکیل معاضدتی

نظرات (۱)

  • پادکست طلوع بینهایت
  • پادکست طلوع بی‌نهایت را می‌توانید از طریق پلتفرم زیر گوش کنید
    👇
     

    https://enama.ir/Tolouebinahayat

    جهت کمک مالی به پادکست ما به لینک زیر مراجعه کنید 
    https://www.payping.ir/d/SeUA

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی