rubisun

مجله ی برترین ها

rubisun

مجله ی برترین ها

  • ۰
  • ۰

شاید طلاق بهترین راه برای حل مشکلات نباشد و اساسا مشکلات را حل نکند ولی گاهی اوقات برای زوجین، بهترین راه حل، طلاق است. برای طلاق هم راه های گوناگونی وجود دارد ولی شاید بهترین راه حل طلاق توافقی باشد. طلاق توافقی نیز مانند هر ساز و کار حقوقی، تشریفات و مراحل مخصوص به خود را دارد. 

مراحل طلاق توافقی

شاید با خود بگویید وقتی طلاق به صورت توافقی است می توان مراحل طلاق توافقی را بدون وکیل انجام داد و نیازی به وکیل طلاق توافقی نیست ولی وکیل طلاق توافقی از خیلی جهات میتواند به روند طلاق کمک کند و از اشتباهات جلوگیری کرد. در این مقاله به بررسی مراحل طلاق توافقی، و نقش یک وکیل طلاق توافقی در روند طلاق می پردازیم.

مراحل طلاق توافقی

مشاوره

در اولین مرحله از مراحل طلاق توافقی باید زوجین به مشاور مراجعه کنند و مشاوره دریافت کنند. برای این کار طرفین باید با مراجعه به سامانه تصمیم و وارد کردن مشخصات خود، نوبت مشاوره خود را دریافت کنند. لازم به ذکر است بعد از گذراندن جلسات مشاوره باید گواهی مشاوره دریافت نمایید.

ثبت دادخواست

مهمترین مسئله برای به جریان انداختن طلاق توافقی، ثبت دادخواست طلاق است. این مرحله شاید اساسی ترین بخش  از مراحل طلاق توافقی باشد و از آنجا که اشتباه در آن میتواند روند طلاق را کند کند و مشکلاتی برای طرفین ایجاد کند بهتر است آن را به یک وکیل طلاق توافقی بسپارید. وکیل طلاق توافقی بعد از نگارش دادخواست آن را به مراجع قضایی ارائه می دهد. 

دریافت گواهی عدم سازش

در مرحله بعدی و پس از ثبت دادخواست توسط وکیل طلاق توافقی، باید از دادگاه گواهی عدم سازش دریافت شود. لازم به ذکر است که در جلسه دادگاه باید توافقاتی که مابین زوجین صورت گرفته، به  قاضی شعبه ارائه شود. 

ثبت طلاق توافقی

پس از دریافت گواهی عدم سازش، زوجین تا ۳ ماه فرصت دارند تا طلاق را در دفترخانه ثبت کنند. اگر در طول این سه ماه زوجین طلاق را ثبت نکنند، مراحل طلاق توافقی باید از ابتدا طی شود و دیگر امکان ثبت طلاق بدون طی کردن مجدد مراحل نیست.

لازم به ذکر است که زوجه باید عدم بارداری خود را در این مرحله به اثبات برساند. به همین دلیل زوجه باید به آزمایشگاه مراجعه کند. همچنین اگر زوجه باکره باشد باید به پزشکی قانونی مراجعه کند.

وکیل طلاق توافقی

نقش وکیل طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی می تواند در بسیاری از جهات به زوجین کمک کند. یکی از اولین که مهمترین خدماتی که یک وکیل طلاق توافقی ارائه میدهد، مشاوره در مورد مسائل حقوقی طلاق است. 

همچنین وکیل طلاق توافقی با تنظیم درست دادخواست و ارائه به موقع مدارک به دادگاه، سرعت طی مراحل طلاق توافقی را افزایش می‌دهد.

پشیمانی زوجه از طلاق توافقی

لازم به ذکر است که برای هر یک از زوجین تا قبل از ثبت صیغه طلاق، امکان پشیمانی وجود دارد و آنها میتوانند از مراجعه به دفتر خانه خودداری کنند. 

بر طبق قانون حمایت از خانواده، در صورتی که زوجه از طلاق منصرف شود، همچنان امکان ثبت صیغه طلاق برای مرد وجود دارد.

مهریه در طلاق توافقی

از جمله مسائلی که باید در طلاق توافقی زوجین بر سر آن توافق کنند، مهریه است. نکته مهم در این خصوص این است که اگر در هنگام توافق زوجه از زوج بابت مهریه، چک یا سفته ای اخذ کرده باشد، در صورت عدم وصول آن ها او میتواند به استناد مدارک مذکور، از طریق دادگاه درخواست مطالبه مهریه کند و در صورت قطعیت حکم مربوطه امکان توقیف اموال وجود دارد.

حتی اگر در هنگام توافق سندی بابات مهریه دریافت نشده باشد و زوج در موعد مقرر به توافق خود عمل نکند نیز زوجه میتواند از طریق دادگاه و با ثبت دادخواست مطالبه مهریه حق خود را دریافت کند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی مراحل طلاق توافقی پرداختیم. پیشنهاد میکنیم اگر قصد طلاق توافقی را دارید حتما از مشاوره ها یا وکالت یک وکیل طلاق توافقی استفاده کنید تا به شما در حل مسائل طلاق توافقی کمک کند. در این زمینه ما به شما اپلیکیشن حقوقی شهرداد را معرفی میکنیم. شما میتوانید با استفاده از اپلیکیشن شهرداد به بهترین وکلا در این زمینه دسترسی داشته باشید و از آنها مشاوره دریافت کنید.

  • ۰۰/۰۳/۰۲
  • rubi sun

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی