rubisun

مجله ی برترین ها

rubisun

مجله ی برترین ها

  • ۰
  • ۰

 

یکی از جرم هایی که امروز شاکی های زیادی دارد و پرونده های زیادی در دادگاه در ارتباط با این جرم تشکیل می شود، جرم تحصیل مال نامشروع است. همانطور که می دانید تحصیل مال نامشروع به معنای به دست آوردن یک مالی از راهی غیر قانونی است.

افرادی که اقدام به کسب درآمد از راه های غیر قانونی می کنند و درآمد آن ها خلاف عرف، شرع و قوانین جمهوری اسلامی ایران است اقدام به انجام جرم تحصیل مال نامشروع کرده اند. با توجه به همین مسئله، شهرداد در این مقاله قصد دارد به بررسی این جرم بپردازد تا ببینیم مجازات افرادی که اقدام به انجام این جرم می کنند چیست؟

پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تحصیل مال نامشروع

مجازات جرم تحصیل مال نامشروع چیست؟

با توجه به قانون مجازات برای افرادی که مرتکب کلاهبرداری در قانون جمهوری اسلامی می شوند. مجازاتی که برای این افراد در نظر گرفته شده است. علاوه بر رد مال با توجه 2 برابر مالی که از طرق غیرقانونی به دست آورده است.

فردی این جرم را مرتکب می شود باید جریمه نقدی مربوط به جرمش را پرداخت کند و یا اینکه سه ماه تا دو سال حبس بکشد. البته لازم به ذکر است که داشتن وکیل برای افرادی که این جرم را مرتکب شده اند در نحوه مجازات آن ها بسیار تاثیر گذار است.

با توجه به قانون گذار جمهوری اسلامی ایران جرم تحصیل مال نامشروع یک جرم آنی است نه مستمر، دلیل این مسئله این است که در این جرم کارهایی جرم واقع می شود که فرد با توجه به موقعیت مالی و یا موقعیت شغلی از امتیازاتی که دارد استفاده میکند و این امتیازات فقط برای افراد خاص است.

در جرم تحصیل مال نامشروع چه موضوعاتی دخیل است؟

با توجه به قانون جمهوری اسلامی ایران موضوعاتی که در این جرم دخیل هستند شامل 4 مورد است که در ادامه به بررسی این چهار مورد خواهیم پرداخت.

مورد اول: سو استفاده کردن افرادی که امتیازات خاصی به آن ها تعلق گرفته است. از نمونه این امتیازات می توان به کسانی که اشاره کرد که جواز صادرات یا واردات کالاهایی را دارند و می توانند از این امتیاز خود سو استفاده کنند.

مورد دوم: تقلب کردن در توزیع و پخش کالاهایی که شرایط و ضوابط توزیع آن ها از قبل مشخص شده است و قانون مند بوده است.

مورد سوم: در هنگامی که اقدام به خرید و فروش کالا می کنید امتیازاتی مانند جواز صادرات واردات را مورد سو استفاده قرار دهید.

مورد چهارم: در نهایت و به طور کلی به دست آوردن هرگونه مالی که از نظر قانونی روش به دست آوردن آن صحیح نباشد و خلاف عرف و مقررات جامعه ما باشد تحت عنوان جرن تحصیل مال نامشروع شناخته خواهد شد.

اپلیکیشن حقوقی

جمع بندی

با توجه به قوانین و مقرراتی که برای این جرم وجود دارد شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کرده و یا برای مشاوره با وکلای حرفه ای ما در این زمینه اقدام کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی