rubisun

مجله ی برترین ها

rubisun

مجله ی برترین ها

  • ۰
  • ۰

حتما شما هم بارها در تلویزیون، رادیو، جمع های مختلف کلمه تنظیم لایحه به گوشتان خورده است. اما شاید هر فردی نداند که لایحه واقعا چیست و چه کاری انجام می دهد. در اصل به چه چیزی لایحه گفته می شود؟ کاربرد لایحه در قانون چیست؟

شهرداد در این مقاله قصد دارد به بررسی چگونگی تنظیم لایحه و تفاوت لایحه با دادخواست و تعریف حقوقی لایحه بپردازد. پس اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که با شنیدن کلمه لایحه برایتان سوال پیش می آید که واقعا لایحه چیست و چه کاربردی دارد. پیشنهاد می کنم در این مقاله با ما همراه باشید.

تنظیم لایحه

لایحه چیست؟

لایحه در اصل به متن و نوشته ای گفته می شود که از سوی یکی از طرفین یک دعوا و یا هر شخصی که درگیر آن دعوا است نوشته شده و به دادگاه داده می شود. در هنگام تنظیم لایحه باید نکاتی را رعایت کرد برای مثال: معرفی سمت فردی که اقدام به ارائه لایحه کرده است، شناسه پرونده، شرح دعوا تا زمان ارائه لایحه، دفاعیاتی که لازم است در لایحه عنوان شود و درخواست هایی که از قاضی پرونده دارید.

لایحه دفاعیه به معنای ارائه دادن مطالب تکمیل کننده ای در خصوص یک دعوای حقوقی یا کیفری است. در اصل تنظیم لایحه برای پاسخ به دفاعیات طرف مقابل است. در صورتی که خواهان و یا شاکی برای دفاع خود در برابر ادعای حقوقی یا کیفری طرف مقابل در مقابل قاضی دفاعیه ای با دلایل و استناد به مواد قانونی ارائه دهد اقدام به ارائه لایحه دفاعیه کرده است.

نحوه تنظیم لایحه

برای تنظیم لایحه در کلیه دعواهای حقوقی و کیفری از لحاظ شکل و ساختار به صورت کاملا یکسان عمل خواهیم کرد اما از نظر مفاد قانونی و یا ماهیت کلی اصلا با یکدیگر یکسان نمی باشند. برای تنظیم لایحه در پرونده ها و دعاوی کیفری معمولا به ارکان هایی که یک جرم را تشکیل می دهد و اثبات کردن گناهکاری یا بی گناهی متهم پرداخته می شود.

اما برای نوشتن لایحه در دعاوی و پرونده های حقوقی معمولا به توضیح دادن و تشریح ماهیت دعوا و استناد کردن به دلایل و اسناد و مدارک مورد نیاز برای حل موضوع دعوا بین دو طرف پرداخته می شود.

اپلیکیشن حقوقی شهرداد

چه زمانی باید اقدام به تنظیم لایحه کرد؟

برای تنظیم لایحه باید تا قبل از زمانی که اعلام ختم رسیدگی به پرونده توسط قاضی داده می شود اقدام کرد. ممکن است در بعضی مواقع مشاهده کنید که افراد حتی بعد از اعلام ختم رسیدگی قاضی به پرونده نیز اقدام به ارائه لایحه تکمیلی خود می کنند و حتی قاضی هم دستور رسیدگی به آن را می دهد.

اما در این مورد باید بدانید که قاضی هیچ وظیفه ای در این زمان برای بررسی و توجه به مفاد لایحه شما ندارد. به همین علت بای نوشتن لایحه و اعلام آن به قاضی سعی کن تا قبل اعلام ختم رسیدگی به پرونده اقدام کنید.

جمع بندی

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنظیم لایحه و یا اقدام به مشاوره با وکلای حرفه ای ما در این زمینه به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی