rubisun

مجله ی برترین ها

rubisun

مجله ی برترین ها

  • ۰
  • ۰

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با کارفرمای خود به مشکل خورده باشید و قصد شکایت از کارفرما خود داشته باشید. اما با نحوه انجام این کار و چگونگی آن آشنایی نداشته باشید. یا حتی با خود فکر کنید گه اصلا آیا شکایت از کارفرما امکان پذیر است یا خیر.

لازم است به شما بگوییم که این کار امکان پذیر است. شما می توانید در مواقعی از طریق قانونی اقدام به شکایت از کارفرما خود کنید. با شهرداد در این مقاله همراه باشید تا شما را با مراحل قانونی این مسئله به طور کامل آشنا کنیم.

شکایت از کارفرما

کارگر کیست؟

کارگر به فردی گفته می شود که در قبال دریافت دستمزدی مشخص به عنوان حق الزحمه برای کارفرما کار می کند. در تعریف کارگر تفاوتی میان عنوان های خدماتی وجود ندارد و هر فردی که برای کسب مزد نزد کارفرما کار می کند به عنوان کارگر شناخته می شود.

کارفرما کیست؟

به شخصی حقیقی یا حقوقی گفته می شود که کارگر در مقابل دریافت مزد برای وی کار می کند. از جمله وظایف کارفرما این است که تمام حقوق کارگر را با توجه به مصادیقی که در قانون کار ذکر شده است از جمله پاداش، عیدی، حق بیمه تامین اجتماعی و از این دست موارد را در موعد مقرر پرداخت کند.

مراحل ثبت درخواست شکایت از کارفرما

در ادامه به طور خلاصه به بررسی مراحل ثبت شکایت از کارفرما می پردازیم.

  1. ابتدا کارگر باید به اداره کار مراجعه کرده و پس از دریافت نامه به کارگزاری تامین اجتماعی رفته و سوابق بیمه خود را جمع آوری کند.

  2. سپس به اداره کار مراجعه کرده و فرم دادخواست را تکمیل کرده و به همراه مدارک خود به اداره کار تحویل دهد.

  3. دریافت کردن نامه سازش از اداره کار

  4. پس از آن نامه سازش را به کارفرما تحویل داده و یا توسط اداره کار به وی ابلاغ شود

  5. حداگثر دو هفته پس از تاریخ ابلاغ جلسه سازش تشکیل می شود

  6. در صورتی که در جلسه اول سازش صورت نگیرد و یا کارفرما حضور پیدا نکند جلسه تشخیص تشکیل داده می شود و رای آن به دو طرف اعلام خواهد شد.

  7. در صورتی که دو طرف از رای داده شده ناراضی باشند مرحله بعدی رسیدگی به اعتراض آن ها در شورای حل اختلاف خواهد بود.

  8. در صورتی که رای نهایی صادره به نفع کارگر باشد و کارفرما از انجام آن سرباز زند اجراییه صادر خواهد شد. برای اجرا شدن حکم کارگر می تواند به واحد اجرای احکام حقوقی دادگاه مراجعه کند.

  9. سپس از طرف اجری احکام دادگاه اخطاریه ای به کارفرما ابلاغ خواهد شد و به او 10 روز مهلت داده می شود تا مفاد رای صادر شده را انجام دهد. در صورتی که کارفرما باز هم از انجام حکم صادره سر باز زند. برای وصول طلب کارگر از حساب بانکی و یا اموال کارفرما اقدام خواهد شد.

نحوه شکایت از کارفرما

جمع بندی

قانون کار در ایران در حالت همیشه حامی کارگران است. اما لازم است شما هم به هنگام بستن قرارداد با کارفرمایانتان به تمام حق و حقوق خود آگاه باشید تا در آینده دچار مشکل نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کنید.

 

نظرات (۱)

من واقعا خسته شدم از این مشکلاتی که بین کارگر و کارفرماها پیش میاد، دنبال یه راهی هستم برای اینکه یک کسب و کار خانگی پر درآمد راه بندازم. میشه راهنماییم کنید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی