rubisun

مجله ی برترین ها

rubisun

مجله ی برترین ها

  • ۰
  • ۰

 

وسایل آتش نشانی با توجه به افزایش فعالیت های صنعتی، افزایش محدوده‌های شهری، افزایش ارتفاع آپارتمان ها و ساختمان های چند طبقه، افزایش تراکم جمعیتی و مواردی از این قبیل همه روزه در حال افزایش است. افزایش تعداد وسایل آتش نشانی باید در کنار افزایش سطح کیفیت و توان قدرتی آنها صورت پذیرد. 

ماشین های آتش نشانی از جمله گران ترین و ضروری ترین وسایل آتش نشانی است که حضور تعداد مشخص و معینی از آنها در تمامی مناطق مسکونی و به ویژه شهرهای بزرگ لازم و ضروری است. این امر به معنای عدم ضرورت وسایل آتش نشانی شخصی و یا ساختمانی نیست.

همه شما ممکن از انواع وسایل آتش نشانی فقط با جعبه آتش نشانی و کپسول آن آشنایی داشته باشید. در این مقاله تمامی وسایل آتش نشانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

جعبه آتش نشانی

انواع خودروی آتش نشانی 

خودروهای آتش نشانی با توجه به انواع ایستگاه های اطفاء حریق شامل موارد ذیل می گردند:

  • ایستگاه آتش نشانی اطفا حریق تک منظوره: خودروی امدادی پیشرو، خودروی امدادی پسرو، خودروی امدادی لوله کشی، خودروی تانکر آب

  •  ایستگاه آتش نشانی اطفاء حریق دو منظوره: علاوه بر خودروهای امدادی شامل خودروهای نجات همچون و آمبولانس‌ها نیز می گردد.

  •  ایستگاه پشتیبانی: این ایستگاه دارای تمامی خودروهای سنگین و نیمه سنگین همچون لودرها، بلدوزرها، جرثقیل‌ها، تریلرهای حمل آب و یا مواد خاموش کننده و مواردی از این قبیل است.

انواع وسایل آتش نشانی حفاظت شخصی

وسایل حفاظت شخصی شامل تمامی تجهیزات و لباس هایی می گردد که از بدن فرد در برابر آسیب‌های احتمالی در زمان اطفا حریق، آواربرداری، امداد و نجات در زلزله، سیل، ریزش بهمن، ریزش کوه، طوفان و مسائلی از این قبیل محافظت می کند .

تجهیزات حفاظت فردی شامل لباس های شخصی همچون کلاه ایمنی، دستکش ایمن، کفش محافظ، ماسک مخصوص، لباسهای سرتاسری و نسوز، انواع محافظ چشم، محافظ گوش و مواردی از این قبیل می ‌گردد.

برخی دیگر از انواع تجهیزات آتش نشانی همچون اکسیژن، کپسول های دستی و دیلم نیز در زمره‌ وسایل محافظت شخصی قرار دارند.

وسایل آتش نشانی

انواع کپسول های اطفا حریق

خاموش کننده ها یا کپسول های اطفا حریق به دو نوع  دستی و چرخدار تقسیم می شوند. انواع  کپسول های اطفا حریق دستی در وزن های یک تا دوازده کیلوگرم طراحی و تولید می ‌شوند. کپسول هایی با وزن بیش از ۱۲ کیلوگرم به صورت چرخدار تولید شده و در زمره کپسول های به کار رفته در ساختمان های بسیار بزرگ و موسسات صنعتی است.

انواع کپسول های اطفا حریق عبارتند از:

  • خاموش کننده حاوی آب

  • خاموش کننده حاوی پودر خفه کننده آتش

  •  خاموش کننده حاوی گاز دی اکسید کربن

کپسول های حاوی آب مقرون به صرفه ترین نوع خاموش کننده های آتش می باشند با این حال کپسول های حاوی گاز دی اکسید کربن بهترین و تاثیرگذارترین نوع خاموش کننده های آتش نشانی هستند.

وسایل آتش نشانی ساختمانی 

وسایل آتش نشانی که در ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی به کار می رود شامل وسایلی است که افراد عادی نیز در زمان بروز حادثه می توانند به راحتی آنها را مورد استفاده قرار دهند. 

متداول ترین وسایل آتش ‌نشانی ساختمانی عبارتند از:

  • فایر باکس 

  • کپسول آتش نشانی

  •  دیلم 

  • هوزهای آتش نشانی

 وجود یک فایر باکس یا جعبه آتش نشانی مجهز به وسایل مذکور می تواند بسیاری از خطرات جانی و مالی احتمالی در ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی را دفع نماید. امروزه تعبیه این وسایل یکی از قوانین موجود برای گرفتن پایان کار ساختمان و دریافت سند رسمی است.

 

نظرات (۱)

سلام ممنون از مطلب عالی تون خواستم بپرسم برای خرید عمده لباس کار آتش نشانی جایی رو میشناسید؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی