rubisun

مجله ی برترین ها

rubisun

مجله ی برترین ها

  • ۰
  • ۰

ارث و میراث همیشه از مطالبی بوده که بر سر آن جنجال های زیادی به پا شده است. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران قانون ارث را با تمام تبصره ها و ماده هایش بنا نهاده تا از این درگیری ها جلوگیری شود. در این مقاله قصد داریم مهم ترین نکات را درباره قانون ارث به شما بگوییم؛ پس با سایت شهرداد همراه باشید.

قانون ارث

پس از فوت متوفی به چه کسانی ارث می رسد؟

اگر متوفی وصیت نامه ای نداشته باشد طبق قانون به کسانی که با او نسبت سببی یا نسبی دارند ارث می رسد، یعنی کسانی که یا به واسطه ازدواج با متوفی (سببی) یا به واسطه پیوندهای خونی (نسبی) با او نسبت دارند؛ اما این افراد طبقه بندی دارند.

  • طبقه اول: پدر و مادر، فرزندان و نوه ها

  • طبقه دوم: خواهر و برادر وجد

  • طبقه سوم: خاله، دایی، عمه و عمو و فرزندان آنها

لازم  به ذکر است که اگر این طبقات دارای اولویت بندی هستند و در صورتی که طبقه بالاتر زنده باشد ارث به افراد طبقات پایین نمی رسد؛ مثلا اگر کسی فوت کند طبق قانون ارث، اگر پدر و مادرش در قید حیات نباشند، تمام ترکه اش به همسر و فرزندش می رسد و به خواهر و برادرش چیزی از میراث نمی رسد.

نکته ی دیگر درباره قانون ارث این است که افرادی که از متوفی ارث می برند دو دسته اند: فرض بر و صاحبان قرابت.

فرض برها کسانی هستند که قانون ارث میزان ارث بری آنها را مشخص می کند اما کسی میزان ارث گرفتن صاحبان قرابت را تعیین نمی کند. لازم به ذکر است که اول سهم ارثیه فرض برها محاسبه و پرداخت می شود و سپس ارث صاحبان قرابت به آنها داده می شود.

قوانین ارث

قانون ارث درباره ارث زن چه می گوید؟

ارث زوجه به شرطی که به عقد دائم مرد درآمده باشد یک هشتم از کل میراث و ترکه مرد است. اگر مردی دو یا چندین همسر داشت همان یک هشتم بین تمام آنها تقسیم خواهد شد؛ به عبارت دیگر این موضوع به این معنا نیست که هر یک از همسران، یک هشتم از ارث زوج را می گیرد. اگر مرد فرزندی نداشته باشد، آنگاه سهم ارث زن یک چهارم از کل ترکه زوج است. 

اگر خانمی همسر موقت مردی بود، به صورت قانونی به او ارثی تعلق نمی گیرد مگر اینکه مرد قبل از فوت بخشی از اموالش را در وصیت نامه اش به او اهدا کرده باشد.

قانون ارث درباره ارث مرد پس از فوت همسرش

اگر زوجه فوت کرد مرد در صورت داشتن فرزند یک چهارم از ارث زن را می تواند بگیرد و اگر زن فرزندی نداشت یک دوم یا نصف ارث زن متعلق به همسرش است. 

ارث و میراث

قانون ارث درباره جنین

جالب است بدانید که طبق ماده ۸۹۵ قانون مدنی، جنین بعد از اینکه به دنیا آمد و فقط یک گریه کند و بمیرد هم ارث میبرد. اگر جنین در شکم مادر بمیرد هنگامی که ارث و میراث را تقسیم می کنند باید سهم یک پسر را برای او کنار بگذارند.

حرف آخر

اگر می خواهید درباره قانون ارث و قوانین دیگر بیشتر مطالعه کنید می توانید از اپلیکیشن حقوقی شهرداد استفاده کنید. این نرم افزار تمام قوانین را در دسته بندی های موضوعی طبقه بندی کرده تا جستجو و پیدا کردن جواب های شما آسان تر شود. همچنین شما می توانید به سایت شهرداد مراجعه کنید تا مقالات تخصصی ما را بخوانید.



 

  • ۹۹/۰۸/۱۱
  • rubi sun

ارث

شهرداد

قانون ارث

نظرات (۱)

بسیار مفید بود مثل مقاله ای که درمورد ماده 10 قانون مدنی نوشته بودین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی